پندی از کتاب جنس دوم

صفحه‌های کتاب «جنس‌دوم از سیمون‌دوبوار» را ورق می‌زنم، با پیشینه خشونت زنان طی دوره‌های گذشته بیشتر آشنا می‌شوم. عمق این تبعیض جنسیتی را که می‌خوانم، شجاعت و شهامت زنانی که در مقابل آن‌همه رنج و سختی ایستادگی کرده‌اند، می‌ستایم؛ رنجی مانند ارزشمند دانستن زن در قبال ابزار تولیدمثل‌بودن، تردشدن زنان موقع عادت‌ماهانه، تجاوز به زن قبل از ازدواج برای رهایی از باور خرافیِ نحسیِ باکره‌بودن و سختی‌هایی که با پیدایش تمدن و انقلاب صنعتی و پیشرفت جامعه بشری روزبه‌روز بیشتر شده است.
در همه دوره‌ها، زنانی آسیب کمتری متحمل شده‌اند که استقلال مالی داشته‌اند؛ آن‌هایی که منتظر حمایت پدر، برادر و همسر نمانده و از توانایی‌های خود به طرق مختلف استفاده کرده‌اند.

به خودم رجوع می‌کنم. سال‌ها پیش که استقلال مالی داشتم، خودباوری قوی‌تری را در خود سراغ و اعتمادبه‌نفس بهتری داشتم؛ ولی با قبول مسئولیّت زندگی مشترک از جسم خود غافل شدم و ناآگاهانه همهِ خود را فدای حفظ تعادل بین کار و زندگی مشترک کردم. همسرم را مسئول تأمین کل مخارج زندگی مشترک می‌دانستم؛ درحالی‌که می‌شد آگاهانه و با مدیریت درستی موفق شوم و کارم را ادامه دهم.
بعد از کنارگذاشتن کار به‌دلیل رنج دیسک‌کمر بر اثر سهل‌انگاری و عدم آگاهی، با زندگی یکنواخت و خسته‌کننده‌ای روبه‌رو شدم. به همسرم تکیه کردم و گاهی با حس سربار بودن مواجه می‌شدم. حالا که از زاویه دیگری به زندگی نگاه می‌کنم و بنا را به تأمین نیازهای مالی خود، قبول مسئولیت‌ها، تمام مخارج و مراحل رسیدن به هدف‌ها و آرزوهایم می‌دانم، دیگر مانند گذشته عمل نمی‌کنم و حمایت‌های همراه زندگیم را به‌عنوان «وظیفه» نمی‌دانم. خود را شخصی نمی‌بینم که توانایی‌هایش را دست‌کم بداند و اقدامی برای قبول مسئولیت زندگیش نکند.

فرض را بر این می‌گذارم که رابطه‌ام با همسرم به‌هم بخورد و تنها بمانم، آن‌وقت چه کنم؟

به گمانم این مشکل خیلی از زنان باشد. اگر از محدودیت‌های جامعه و موانع رشد خود نترسیم و با تکیه و باور به توانمندی‌هایمان پذیرای مسئولیت خود باشیم، می‌توانیم بستر بهتری برای شادزیستن و مستقل بودن خود فراهم کنیم و از رابطه دوستانه و لذت‌بخشی هم برخوردار شویم.

با خواندن سرگذشت زنان قوی و آگاه به حق خود می‌توانیم بیشتر و بهتر رشد کنیم و دیگران را مسئول برآورده کننده نیازهایمان ندانیم.

 

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *