راه‌های افزایش قاطعیّت

 راههای افزایش قاطعیت : در لینک زیر

افزایش قاطعیّت

 

در مورد باور و راه‌های بالابردن قاطعیّت و افزایش اعتمادبه‌نفس و عزّت‌نفس خود اشاره کردیم. در این قسمت راهکار دیگری برای بالا بردن قاطعیّت ارائه می‌دهیم. راه‌حلّ ذهنیی که باعثِ بالارفتنِ شجاعت و قاطعیّت ما می‌شود. این راه‌حلّ «پیدا کردن شخصیّت قاطع و سمج درون» نام دارد. روش اجرای آن مانند تصویرسازی ذهنی است، امّا با شیوه‌ای متفاوت.

این روش دارای پنج مرحله است:

مرحله اوّل: جای راحتی برای نشستن و فکر کردن پیدا کرده و مطمئن می‌شویم که کسی تمرکز ما را به هم نمی‌زند. چند دقیقه با خیالی آسوده، چشم‌ها را بسته و نفس عمیق می‌کشیم.

مرحله دوم: موقعیّتی را که قرار است در آن باشیم، تصور کرده و با شجاعت و قاطعیّت بالایی آن را انجام می‌دهیم. به طور مثال: موقعیّتی که با دوستان برای اولین بار روبرو می‌شویم یا برای روبرو شدن با شخص پررویی که سعی می‌کند نظر خود را به ما تحمیل کند.

مرحله سوم: این مرحله از اهمیّت زیادی برخوردار است. ما باید این مرحله را با جزئیات بالاتری ادامه دهیم. تصویر را واضح‌تر، صداها را بیشتر و از خلاقیّت خود استفاده می‌کنیم و قوّه تخیل خود را به کار می‌اندازیم. همچنین تصاویر و صداها را تغییر داده تا خیلی واقعی به نظر بیایند. تا زمانی ادامه می‌دهیم که آن موقعیّت را درک کرده و حالت خاصّی به ما دست بدهد.

مرحله چهارم: در این مرحله که هیجان ما به اوج می‌رسد، دست چپ خود را مشت کرده به مدّت سی‌ثانیه نگه می‌داریم. باید دقّت کنیم که مرحله سوم ادامه پیدا کند و به صورت واقعی آن را درک کنیم. همچنین وقتی حسْ به اوج خود رسید، هم‌زمان دست چپ خود را مشت کنیم. این حالت باید به گونه‌ای باشد که بر روی ما تاثیر گذار بشود.

مرحله پنجم: چشم‌ها را باز می‌کنیم و برای این شخصیّت قاطع و سمج درون خود یک اسم انتخاب می‌کنیم. اسمی که برای ما معنای خاصّی داشته و منتقل کننده حس خوبی باشد. مثلا: اسم خود + یک صفت خوب. نخشینِ قاطع یا نخشینِ باهوش. ما حالا قدم خوبی را برای قاطع بودن برداشته‌ایم. از این به بعد هر‌وقت خواستیم که شخصیّت قاطع درون خود را ظاهر کنیم، دست چپ خود را مشت کرده و اسم او را به زبان می‌آوریم. البته این تمرین ممکن است با یک یا دو بار انجام دادن جواب ندهد، پس باید چندین بار تکرار شود. این روش می‌تواند برای مقابله با خودگویی‌های منفی نیز مفید باشد. افکاری مثل: من در مقابل طرف هیچی نیستم. من همیشه کارها را خراب می‌کنم یا مجموعه‌ای از افکاری که اعتمادبه‌نفس ما را پایین آورده و به دام خجولی می‌اندازد. اگر به افکار منفی خود بها بدهیم، به اندازه‌ای بزرگ می‌شوند که به باور تبدیل شده و اعتماد‌به‌نفس و عزّتِ‌نفس ما را نابود می‌کنند. راه‌حل مناسب این است که می‌توانیم با جایگزین کردن افکار مثبت، باورهای مثبت را برای خود به‌وجود آورده و میزان قاطعیّت و شجاعت خود را نیز افزایش بدهیم. با به کار بردن جملاتی مثل: من بدون تایید دیگران هم دوست داشتنی هستم. من در مسیر بالا بردن شجاعت و قاطعیّت خود قرار دارم. من می‌تونم مسیرهای قاطع و شجاعانه زیادی برای خود ایجاد کنم. درون‌‌گرایی و ترجیح‌دادنِ تنهایی برای من یک مزییّت است. من شاید کامل نباشم امّا سعی می‌کنم کافی باشم. من به حقوق انسانی خود احترام می‌گزارم و به هیچ وجه آن را زیر پا نمی‌گذارم. این جملات مثبت باعث ایجاد باورهای مثبت شده و از ما شخص قاطع و شجاعی می‌سازد.

 

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *