بارها به این جمله برخوردهام و فکر میکردم در زندگی آنرا هم اجرا کرده بودم. در کتاب «هفت عادت مردمان مؤثر اثر استفان کاوی» یکی از عادتهای مردمان مؤثر است که باعث شد در رفتارم تجدیدنظری کنم.
بعد از مطالعه آن به این فکر کردم که چهقدر در زندگی شنونده خوبی بودهام؟
با اطمینان و صادقانه میگویم خیلی کم؛ با آنکه تلاش کردهام که در ارتباط با دیگران قبل از هر چیز شنونده خوبی باشم، ولی نبودهام؛ چون فوری از درِ بهاشتراکگذاشتن تجربهها و راه و چاه نشاندادنها بر آمدهام.
حالا که به این موضوع مهم فکر میکنم، میبینم در مقابل فرزندم هم شنونده خوبی نبودهام. بهخاطر ترسها و پیشداوریهای مادرانهام نتوانستهام آنطور که لازم است حرفهایش را بشنوم. پس از مدتی حرفزدن با او رغبتی در ادامه دادن صحبتهایمان در او ندیدهام و این نشاندهنده عدم موفقیّت من در شنونده خوبی بودن داشته است. وقتی پسرم از رفتار دوستان خود گفته است، تنها اضطراب اثرپذیری و همرنگشدن او با آنها در ذهنم نقش بسته و شروع به نصیحت کرده و نشاندادن راهوچاه شدهام. هیچگاه تا پایان صحبتهایش سکوت نکردهام و فوری با حرف «تو چی؟ تو چهکار کردی؟ تو این رفتارو قبول داری؟ بنظرت این حرفاش درسته؟ و …» اضطراب خودم را نشان دادهام و او هم تمایلی به ادامه صحبتها نشان نداده است.
بهجای اینکه آن اطمینان قلبی و همدلی را به او نشان دهم و سعی کنم شنونده و همدم خوبی برایش باشم، بهفکر نگرانیهای خودم بودهام.
در ارتباط با همسرم هم بههمین صورت. اگر از رفتارم انتقادی بیان کرده یا در مورد چیزی نظری برخلاف نظر من ابراز کرده باشد، من با واکنش دفاع از خود و ارائهِ نظر وسط حرفهایش پریده و مانع ادامه صحبتها شدهام.
شنونده خوبی بودن میتواند ما را از دام مشکلات برهاند. بر شخصیت ما و آرامش درونمان هم تأثیر مثبتی بگذارد.
به هنگام همکلامشدن با دیگران، به فکر نشاندادن آگاهی و تجربههای خود نباشیم. فضایی صمیمی ایجاد کنیم و با همدلی گوش فرا دهیم. با حرفهایی از جمله: «میدونم چخبره، تجربهش کردم.» یا «وای این اتفاق برای منم افتاد، فکر نکن فقط تو بلا سرت اومده.» مانع ادامه صحبتها نشویم.
با قراردادن خود در موقعیّت گوینده میتوانیم شنونده خوبی باشیم و سعی کنیم طرف مقابلمان را درک کنیم. با درمان ترسها و واگویههای پیشداورگونه خود مبارزه کنیم و آن ارتباط و باور قلبی را همصحبتی برقرار کنیم.
شنونده خوبی بودن نصفی از مشکلاتی که ممکن است سر راهمان قرار گیرند، از بین ببرد.
بیایید شنونده خوبی باشیم.
2 پاسخ
به نکته خیلی خیلی مهمی اشاره کردین عزیز
واقعن با شنونده خوب بودن خیلی از سوء تفاهمات مرتفع میشه و اصلن خیلی از منازعات اصلن شروع نمیشه
سپاسگزارم عزیزم. ممنونم از همراهیتون 😘😘♥♥