عزت‌نفس و نقش آن در زندگی ما

ابتدا مفهوم عزت‌نفس را بیان می‌کنم.
عزت‌نفس یعنی باورداشتن خود و قدرت توانایی‌هایمان. به این معنی؛ در پی انجام کارهایی باشیم که حس خوشایندی به ما می‌دهند. عزت‌نفس شکوفایی و قدرت مقابله با چالش‌های زندگی و مشکلات را در ما تقویت می‌کند.

معایب نداشتن عزت‌نفس

وقتی ما عزت‌نفس پایینی داشته باشیم، توانایی خود را برای رشد و تغییر مسیر زندگی که ما را به خوشبختی می‌رساند، دست‌کم می‌گیریم.

از تغییر روش خود در زندگی هراس داریم و طبق الگوهای کهن پیشینیان عمل می‌کنیم.

از متفاوت بودن می‌ترسیم و قادر نیستیم تغییراتی را که منجر به قضاوت دیگران و سرزنش آن‌ها نسبت به خودمان می‌شود، ببینیم.

توانایی برعهده گرفتن مسئولیت‌های خود را نداریم و برای رسیدن به استقلال فکری و مالی تلاشی نمی‌کنیم.
دست به کارهایی می‌زنیم که سطح ارزش خود را خدشه‌دار می‌کنیم. کارهایی مثل: نگاه‌کردن فیلم‌های بی‌محتوا و بی‌ارزش، صحبت‌کردن با افرادمنفی، درگیر روابط سمی‌شدن، پناه‌بردن به سیگار و مشوربات الکلی.

مهم‌تر از همه، باور به توانایی خود را از دست می‌دهیم و منفعل می‌مانیم.

مزایای داشتن عزت‌نفس بالا

احساس ارزشمندی و دوست‌داشتن خود مهم‌‎ترین حسی است که عزت‌نفس به ما می‌دهد. هراندازه که عزت‌نفس بالایی داشته باشیم، قدرت مقابله با مشکلات و نادیده‌گرفتن محدودیت‌‎ها در ما بیشتر تقویت می‌شود و باور ما را نسبت به خودمان تغییر داده و الهام‌بخش رفتار مثبت برای ما می‌شود.

وقتی ما برای خودمان ارزش بیشتری قائل شویم، با دیگران هم درست و محترمانه برخورد می‌کنیم تا آن‌ها هم به ما احترام بگذارند. ذهن آرام و احساس خوبی داریم و از مشکلات و چالش‌ها نمی‌ترسیم و هرروز بیشتر از روزقبل رشد می‌کنیم.
افراد دارای عزت‌نفس بالا، اعتمادبه‌نفس بالایی هم به‌دست می‌آورند و رویاهای بلندپروازانه خواهند داشت و برای رسیدن به آن‌ها ناامید نمی‌شوند. از شکست هراسی ندارند و بعد از هر شکستی دوباره برمی‌خیزند و از آن شکست به‌عنوان تجربه و پلی برای رسیدن به آمال‌شان در زندگی استفاده می‌کنند.

کلام آخر

داشتن عزت‌نفس در زندگی باعث موفقیت و رشد ما می‌شود. ما را به داشتن حس رضایت از خود که منشاء شادزیستن و رسیدن به خوشبختی است، می‌رساند.
نداشتن یا ضعف آن، آسیب‌زننده است و ما را از تلاش برای به‌دست‌آوردن هدف‌های‌مان ناتوان می‌کند؛ درنتیجه ناامید شده و احساس بی‌ارزشی می‌کنیم و ممکن است به بیماری‌ افسردگی مبتلا شویم.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *